Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over de maatregelen of je bezoek aan Continium? Bekijk de veelgestelde vragen.

Welke maatregelen heeft Continium genomen en welke regels zijn er voor mij al bezoeker? Hoe kan ik gebruik maken van Brasserie M? Kan ik ook plaats nemen op het terras?  Kan ik ook als groep komen? Zijn alle exposities te bezoeken? Wat merk ik in het museum van de maatregelen? Het antwoord op deze en andere vragen vind je hieronder. Ze zijn verdeeld in vier categorieën. Staat jouw vraag er niet tussen? Mail dan naar info [at] continium.nl of bel (bij spoed) 045 – 567 6050.

Algemeen Horeca Tickets In het museum

Algemeen

 

  • Wanneer kan ik een bezoek brengen aan Columbus, Cube en Continium?
    Wij zijn geopend voor bezoek, dagelijks (m.u.v. maandagen)  van 11:00-17.00 uur. Kijk voor de filmtijden van Columbus in de dagagenda. We raden je aan online alvast een ticket te kopen voor Continium, dan ben je verzekerd van een plekje op de dag dat je wilt bezoeken. Tickets zijn ook aan de kassa te koop, mits er die dag nog plek is.

 

  • Welke maatregelen nemen Columbus, Cube en Continium om een veilig bezoek mogelijk te maken?
    Wij doen er alles aan om een veilig bezoek aan Columbus, Cube en Continium mogelijk te maken. Een aantal van onze maatregelen op een rij:
  • Binnen de musea hanteren we een maximum aantal bezoekers om zo veilig afstand te kunnen houden. Deze aantallen zijn berekend op minimaal 10m2 ruimte per persoon of huishouden;
  • Op de toiletten worden extra hygiënemaatregelen getroffen.
  • Op verschillende plaatsen in de musea staan desinfectiezuilen waar je je handen kunt desinfecteren en papier met desinfectiemiddel kunt meenemen om zelf zo nodig contactoppervlakken schoon te maken;
  • We zorgen dat er 1,5 meter afstandmarkeringen zijn op punten waar rijvorming kan ontstaan;
  • We hanteren gescheiden in- en uitgangen voor de instellingen. De hoofdingang is aan de stationszijde van het gebouw.
  • We hanteren éénrichtingsverkeer waar nodig;
  • Er kan alleen worden gepind in de museumwinkel en de brasserie.

 

  • Wanneer mag je een bezoek brengen aan Columbus, Cube en Continium?
    Ga niet van huis bij gezondheidsklachten. Bezoekers zijn welkom als zij en hun huisgenoten tenminste 24 uur klachtenvrij zijn. Daarbij hanteren wij de richtlijnen van het RIVM:
    Heb je verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest of verhoging (tot 38 graden Celsius)? Blijf thuis!
    Heb je verkoudheidsklachten en koorts (boven 38 graden Celsius) en/of benauwdheid? Blijf thuis, en dat is ook van toepassing op huisgenoten.

 

  • Hoe wordt het aantal bezoekers tegelijk beperkt?
    Het aantal bezoekers binnen de musea is beperkt. Er wordt in elk geval 10m2 ruimte per bezoeker/huishouden aangehouden.

 

  • Wordt van bezoekers de gezondheid bij binnenkomst gecontroleerd? 
    Bij de online aankoop van het ticket wordt gevraagd te verklaren dat je zelf en je huishouden geen klachten te hebben. Een medewerker vraagt dit nogmaals te bevestigen bij de ingang van het museum. 
    In het geval dat je toch klachten krijgt nadat je tickets hebben gekocht, blijf dan thuis. Neem contact met ons op om je ticket(s) om te zetten naar een andere datum.

 

  • Zijn er zichtbare markeringen aangebracht?
    Ja, de looproutes naar de exposities en activiteiten zijn duidelijk aangegeven waar nodig. Daarnaast is markering aangebracht bij ingangen waar een wachtrij gevormd kan worden.

 

  • Zijn de in- en uitgang van elkaar gescheiden?
    Ja, de hoofd in- en uitgang zijn van elkaar gescheiden. De ingang bevindt zich aan de stationszijde, tevens de zijde van de parkeerplaats. Volg de aanwijzingen ter plaatse richting de ingang.

 

  • Waar kan ik terecht als ik vragen of opmerkingen heb?
    Mocht het gezochte antwoord hier niet tussen staan, stuur dan een e-mail aan info [at] continium.nl. Bij spoed bel je met 045 – 567 6050
    Binnen de musea dient de receptie als informatiepunt waar je met vragen en opmerkingen terecht kunt. De receptie is met een ‘i’ aangegeven.

  

  • Wat verstaan jullie onder een huishouden?
    Een huishouden bestaat uit mensen die gezamenlijk een huishouden voeren, of een sociale eenheid vormen zoals gezin, partners en huisgenoten.

 

  • Kan ik makkelijk parkeren bij Columbus, Cube en Continium?
    De (gratis) parkeerplaats aan het naastgelegen Station Kerkrade-Centrum biedt voldoende plekken. Ook om ruimte te houden tussen verschillende bezoekers: houd zelf voldoende afstand bij het parkeren.

 

  • Hoe handelt de bedrijfshulpverlening (BHV)?
    Hulpverlening houdt zich aan (beroeps)richtlijnen zoals die door de betreffende relevante organisaties wordt opgesteld (bijvoorbeeld Rode Kruis, Oranje Kruis, NIBHV). Daar waar bij hulpverlening contact niet voorkomen kan worden zullen aanvullende maatregelen worden genomen. De actuele RIVM-richtlijnen worden gevolgd het de BHV’ers worden hierover extra geïnstrueerd.

 

  • Welke maatregelen kan ik zelf nemen en aan welke hygiënemaatregelen moet ik mij houden?
    Volg zelf de maatregelen op zoals door het RIVM voorgeschreven:
  • Was je handen na contact handelingen op plekken waar ook anderen geweest zijn.
  • 20 seconden met water en zeep, daarna handen goed drogen met papieren handdoek of blazer. Gooi papier daarna weg in een afsluitbare vuilbak.
  • Voordat je naar buiten gaat, als je weer thuiskomt, als je je neus hebt gesnoten, voor het eten en nadat je naar de wc bent geweest.
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten en gooi deze daarna weg in een afsluitbare vuilbak.
  • Was daarna je handen.
  • Schud geen handen.
  • Houd 1,5 meter afstand van anderen.
  • Volg in het museum de aanwijzingen op van het personeel en houd voldoende afstand tot andere bezoekers om het risico tot een minimum te beperken.

 

  • Welke extra maatregelen worden er bij de toiletten getroffen?
    Er zijn naast de handdrogers papieren handdoekjes beschikbaar om je handen te drogen.
    Er is zeep beschikbaar via de dispensers.
    De service medewerkers maken gedurende de dag de toiletten extra schoon.

 

  • Kunnen bezoekers met een beperking nog veilig een bezoek brengen?
    Ja, de service medewerkers zullen zorgen voor een veilig bezoek.

 

  • Wat kan ik doen als een mede-bezoeker zich niet aan de regels houdt?
    Er zijn voldoende medewerkers aangesteld die verantwoordelijk zijn voor de naleving van het protocol en die dit ook actief controleren. Meld je bevindingen daarom altijd aan één van onze medewerkers. Er is een functionaris aangewezen die verantwoordelijk is voor de naleving van het protocol en de naleving ook actief controleert. De medewerker zal in overleg met de functionaris bepalen wat te nemen stappen zijn. Bezoekers die zich niet aan de richtlijnen houden worden verzocht hun bezoek te beëindigen.

 

  • Is het dragen van een mondkapje en/of handschoenen verplicht of toegestaan tijdens mijn bezoek?
    Het is niet verplicht om extra persoonlijke bescherming te dragen, alleen in het OV is het dragen van een niet-medisch mondmasker verplicht vanaf 1 juni. Het is wel toegestaan extra persoonlijke beschermingsmaatregelen te nemen. Deze worden echter niet aangeboden of verkocht binnen de musea.

 

  • Is de museumwinkel open en wat zijn daar de regels?
    De museumwinkel is open. Er mogen maximaal 4 bezoekers tegelijk in de museumwinkel, en het gebruik van een winkelmandje is verplicht. Er is een aparte in- en uitgang voor de winkel. We vragen je de producten in de winkel alleen bij aankoop aan te raken.

 

  • Is er een garderobe?
    Laat je jas en (grote) tas thuis of in de auto: de ruimte in de garderobe is beperkt. Kluisjes zijn alleen beschikbaar op aanvraag.

Horeca

  • Moet ik reserveren voor het restaurant (Brasserie M)?
    Ja, dit kan alleen online bij de aankoop van het ticket. Bij de reservering moet worden aangegeven met hoeveel personen er wordt gereserveerd en voor welke tijd. Voor het buitenterras hoeft niet gereserveerd te worden.

 

  • Wat als ik niet heb gereserveerd voor Brasserie M en toch iets te eten of drinken wil kopen?
    Mogelijk is er plaats op het buitenterras, volg hiervoor de instructies van de medewerkers van Brasserie M op.

 

  • Kan ik een zelf meegebrachte lunch ergens nuttigen?
    Op dit moment is er geen ruimte binnen het museum om een eigen meegebrachte lunch te nuttigen. Je kunt een reservering voor het restaurant binnen maken, of naar gelang beschikbaarheid op het terras plaatsnemen.

 

  • Moeten we als gezin in het restaurant 1,5 meter afstand van elkaar houden in de Brasserie?
    Nee, als gezin is dat niet nodig.

 

  • Hoe zorgen jullie voor een veilige omgeving in de brasserie?
    Een host is aangesteld om het deurbeleid te handhaven en alle Corona-maatregelen binnen de brasserie te handhaven en gasten te:
    - verwelkomen;
    - screenen;
    - placeren;
    - informeren;
    - helpen bij vragen.
    Handen kunnen worden gedesinfecteerd bij binnenkomst.
    Er gelden vaste looprichtingen en plaatsbepalingen in de brasserie om de 1,5 meter afstand te kunnen garanderen.
    Deze worden door middel van pijlen en overige communicatiemiddelen verduidelijkt.
    Er is een separate in- en uitgang.

 

  • Hoe kun je bestellen in de brasserie?
    Bij Brasserie M is het assortiment weergegeven op een menukaart. Eén persoon plaatst daarna de bestelling aan de kassa waar ook de betaling plaatsvindt. Items die niet vanuit de keuken komen worden direct meegegeven via een zogenaamd ‘’doorgeefvlak’’.
    Bij gerechten uit de keuken wordt gebruik gemaakt van een buzzer-systeem. Gasten kunnen hun gerecht daarna zelf afhalen bij de afhaalbalie met de buzzer. Tevens zijn er diverse uitserveertafels in de brasserie geplaatst.

 

  • Hoe kan ik betalen bij de Brasserie?
    Binnen het museum in de winkel en Brasserie M kan uitsluitend met pin (contactloos) betaald worden.

Tickets & tijdslots

  • Hoe kan ik betalen in de online ticketshop?
    Betalen is momenteel mogelijk met iDeal of creditcard. Binnenkort is betaling via PayPal beschikbaar.

Bestel je ticket

   

  • Hoe lang mag ik blijven als ik een ticket heb?
    Tot 17:00 bij Continium en Cube. Zorg ook dat je eventueel een ticket hebt gereserveerd voor de horeca.

 

  • Kan ik aan de kassa een ticket kopen?
    Ja, maar online reserveren is aangeraden. Hiermee worden ook teleurstellingen & wachtrijen voorkomen in verband met de beperking op bezoekersaantallen.

 

  • Hoe voorkomen jullie drukte bij de ingang?
    Bij de ingang zijn 1,5 meter markeringen aangebracht, daarnaast zorgt de draaideur zorgt voor dosering en bij binnenkomst is er een afsplitsing van de bezoekersstroom naar de verschillende musea.

 

  • Moet ik met mijn e-ticket nog langs de receptie?
    Nee, voor Cube kun je direct doorlopen naar de toegangspoortjes. Speciale kaarten en acties zoals Museumkaart- en BankGiroloterij VIPkaarthouders kunnen ook online reserveren en aan de kassa een geldig ticket afhalen.

 

  • Ik heb een kortingsvoucher/kortingscode, is deze nog geldig? 
    Alle acties zoals hieronder vermeld zijn weer geldig. Ook hiervoor geldt: Reserveren niet verplicht maar wel aangeraden om zeker te zijn van een plekje. Je ontvangt je reserveringsbewijs via e-mail. Neem bij bezoek het reserveringsbewijs én je entreebewijs/kortingsbewijs mee en meld je even bij de (pin)kassa. 
    • Museumkaart: gratis (de Museumkaart is tevens te koop aan de kassa) 
    • BankGiro Loterij VIP kaart
    • Begeleider voor minder validen
    • ICOM-kaart: Gratis entree
    • Combi-ticket Auf ins Museum!/Naar het museum!/next stop: Museum!
    • Waardebon Rabobank Zuid-Limburg

    Onder kortingsbewijs vallen:

    • Jaarabonnement GaiaZOO
    • 50% kortingsvoucher 'Continium vernieuwd'. De looptijd van deze actie is verlengd t/m zondag 30 augustus 2020.

 

  • Zijn Museumkaarten nog steeds te koop?
    Ja, deze zijn te koop in de museumwinkel (betalen met PIN of contactloos). Na bezoek moet de kaart nog online worden geregistreerd. Je kunt vervolgens pas een bezoek brengen aan Continium en/of Cube indien beschikbaar. Tip: Je kunt al vooraf online een plek reserveren.

 

  • Moet ik mijn tickets printen?
    Het is niet verplicht, wel wenselijk. Je kunt deze echter ook via je telefoon (op veilige afstand) laten zien.

 

  • Krijg ik mijn geld terug als iemand binnen het gezin ziek is en we niet meer kunnen komen?
    Nee, je kunt wel je ticket(s) omzetten naar een nieuwe datum. Neem hiervoor contact op met de afdeling reserveringen via info [at] continium.nl of 045 – 567 6050

 

  • Kan ik nog steeds combinatietickets kopen voor de andere musea?
    Ja, via de ticketshop kun je nog steeds combinatietickets kopen. De combinatiekorting wordt automatisch berekend.

 

  • Kinderen onder de 4 jaar zijn gratis, kan ik voor hen ook een ticket reserveren?
    Ja, via de ticketshop kun je een ticket voor kinderen jonger dan 4 jaar reserveren. De leeftijd van je kind kan worden gecontroleerd bij de ingang.

 

  • Gelden er nog steeds gunstige combinatie- en gezinstarieven?
    Ja, deze worden automatisch in de ticketshop berekend.

In het museum

  • Is alles in Continium discovery center te bezoeken?
    De Hall of Fame, Expeditie, Reizen in de Ruimte en Timewarp theater zijn zoals normaal te bezoeken. Voorlopig zijn er vooralsnog geen activiteiten in het theater (Science Show en het Tinker Lab. Wel kun je ter plekke een plaats reserveren in het Science Lab en een Science box kopen. Ook is er een nieuwe Future Forum Quiz.

 

  • Hoe zorgen jullie voor doorstroming bij de verschillende ontdek en doe-stations?
    De exhibits staan ver genoeg uit elkaar, de gebieden liggen ver genoeg van elkaar vandaan om genoeg ruimte te geven.
    Binnen de gebieden wordt gestimuleerd voldoende afstand te houden.
    Onze medewerkers zien er op toe dat er geen opstoppingen ontstaan.

 

  • Moeten we als gezin/huishouden bij elkaar blijven in Continium?
    We moedigen aan als gezin bij elkaar te blijven.

 

  • Hoe houden jullie ontdek- en doestations die veel worden aangeraakt schoon?
    Er zijn service medewerkers die gedurende de dag de exhibits regelmatig schoonmaken met desinfecterende schoonmaakmiddelen.

 

  • Mag ik aan te raken oppervlakten zelf schoonmaken?
    Ja, er staan op verschillende plekken desinfectiezuilen waar desinfectiemiddel kan worden aangebracht op papieren handdoekjes. Gebruik deze om de oppervlakten mee schoon te maken, en deponeer ze vervolgens in de prullenbak.

 

  • Zijn er vaste looproutes in Continium?
    Nee. Op sommige noodzakelijke plaatsen zijn markeringen aangebracht of is éénrichtingsverkeer ingesteld, deze zijn duidelijk zichtbaar. Volg de instructies ter plaatse. Binnen Continium mag je verder vrij rondgelopen, waarbij er wel 1,5 meter afstand van anderen (niet-huisgenoten) moet worden gehouden.