Persbericht - Opening expositie ‘World of Bricks’ in Continium. Blog

Organisatie, Tentoonstelling

Volgend jaar is het 60 jaar geleden dat LEGO® bouwstenen zijn geïntroduceerd in Nederland. In die jaren hebben generaties uren doorgebracht met het bouwen van complete werelden in de bekende gekleurde steentjes. Ook vandaag de dag prijkt een LEGO set nog op menig Sinterklaaslijstje en is het geliefd speelgoed bij zowel kinderen, als hun ouders.

Het stimuleert niet alleen de fantasie, maar ook de motorische vaardigheden en het ruimtelijk inzicht van “de bouwers van de toekomst”, zoals de LEGO Group ze zelf noemt. Met het bedenken, bouwen en zelf ook programmeren van LEGO modellen ontdekken kinderen spelenderwijs een schat aan technologische kennis. Reden te over voor Continium discovery center te Kerkrade om een jaar lang te wijden aan de kleurige blokken: te beginnen met de opening van de expositie “World of Bricks” op 22 december 2016 en gevolgd door een serie activiteiten.

Ontdekken en experimenteren in LEGO stad
Wie heeft er nooit gedroomd eens een levensgrote LEGO­ stad binnen te stappen? Het kan straks in Continium. Daar bezoek je in de expositie “World of Bricks” de stad die met levensgrote LEGO blokken gebouwd is. Hier ontdek en experimenteer je met LEGO stenen. Natuurlijk kan er naar hartenlust met de gekleurde stenen gebouwd worden, maar je gaat ook aan de slag met techniek. Je onderzoekt bijvoorbeeld hoe tandwielen en andere vormen van overbrengen van bewegingen werken in de LEGO Garage en maakt een stopmotion filmpje in de LEGO Cinema. Zo ontdek je met LEGO bouwstenen hoe wetenschap en techniek in jouw wereld werken.

Wisselende thema's
Tijdens het “LEGO jaar” staat in Continium regelmatig een ander thema centraal. Denk daarbij aan extra activiteiten, zoals workshops, demonstraties, mini-exposities, “meet & greets” en bouwwedstrijden rondom een bepaald onderwerp.

Bricksworld Conceptstore
Voorafgaand aan de opening van de expositie is in oktober van dit jaar reeds een Bricksworld conceptstore geopend op het Museumplein te Kerkrade. In deze “kijkwinkel” zie je ook nog eens 500 opgebouwde LEGO sets en 100 “Bricksworld Own Creations”-modellen: eigen ontwerpen die door Bricksworld zijn gemaakt met LEGO stenen. Update: per 16 oktober 2017 is de conceptstore in Kerkrade gesloten.

World of Bricks” loopt van 22 december 2016 tot en met 4 maart 2018.

Over Continium discovery center

In Continium discovery center te Kerkrade draait het om het ontdekken van de wereld van wetenschap en techniek. De vaste expositie ‘Explore Zone’ laat zien hoe beide disciplines ons dagelijks leven beïnvloeden, zowel in verleden en heden, als in de toekomst. Bezoekers ontdekken zelf hoe wetenschappelijke principes werken aan de hand van allerlei interactieve stations. Daarnaast toont Continium een uitgebreide collectie historische objecten met als thema’s Steenkolenmijnbouw, Maastrichts Glas en Aardewerk, Machines en Motoren. Ook heeft Continium meerdere Labs waar bezoekers zelf aan de slag gaan met techniek. Met educatie- en outreach projecten over uiteenlopende wetenschappelijke onderwerpen enthousiasmeert en sensibiliseert Continium ook buiten de muren van het gebouw kids en jongeren voor wetenschap en techniek.

LEGO, the LEGO logo, the Minifigure, and the Brick and Knob configurations are trademarks of the LEGO Group of Companies. ©2016 The LEGO Group. World Of Bricks is not sponsored, endorsed or otherwise supported by The LEGO Group.